Kaip tvarkytis su kritika Raminta Girdvainė 2Tau išsako nemalonią kritiką ir tuomet dar priduria: „Tik nepriimk asmeniškai“. Tarsi Tu neturėtum teisės jaustis prislėgta, liūdėti ar pykti. Šis pasakymas sumenkina Tavo jausmus. Deja, to, ką galvoja ir pasako kiti, Tu negali kontroliuoti. Bet ką gali padaryti pati, kad kritika Tavęs taip smarkiai nežeistų ir netrukdytų siekti užsibrėžtų tikslų?

  1. Atskirk save nuo kritikuojamo objekto. Dažniausiai kritiką hiperbolizuojame. Sukritikuotą darbą, užduotį ar veiksmą suabsoliutiname: „Kokia aš nevykėlė... Esu bloga/ kvaila/ negraži...“ Ar tai, kad kažkas Tave sukritikavo, nubraukia visus Tavo gyvenimo pasiekimus? Ar viena nesėkmė ar prieštaringa nuomonė apsprendžia, kokia iš tiesų Tu esi visumoje – kaip asmenybė, darbuotoja ar draugė/ žmona/ mama? Pamėgink atsitraukti ir nepririšti kritikos prie to, kokia ir kas Tu esi. Sukritikuotas objektas tėra vienas mažytis dalykas iš viso katilo Tavo darbų ar savybių.
  2. Nepriimk to kaip absoliučios tiesos. Kiekvienas tiesiog turi savo nuomonę ir to negali išvengti. Bet tai, kad kažkas Tave sukritikavo, visai dar nereiškia, kad jo pasakyti žodžiai yra teisingi – tai viena iš daugelio galimų versijų, kaip tas žmogus mato pasaulį. Tu irgi turi savo tiesą – ir drąsiai laikykis už jos, jei tik ji Tave veda į priekį, o ne tempia žemyn. Be to, visada pravartu pažiūrėti objektyviai ir atsirinkti, kas yra konstruktyvu ir atspindi realybę, o kas tėra kito žmogaus emocijos ir „suasmeninta“ reakcija į tai, ką darai. Juk labai dažnai tai, ką ir kaip žmogus sako, parodo ir atspindi būtent jį, o ne Tave.
  3. Mokykis žvelgti objektyviai. Atskirk dalykus, kurie yra kartojami ir verti dėmesio (galbūt kažkokią kritiką girdi nuolat, tad ją ignoruoti gali būti net žalinga), o kurie – subjektyvūs (tėra kito žmogaus nuomonė). Gali išgirstus patarimus užsirašyti savais žodžiais ant popieriaus. Tai nuima emociją, leidžia atsitraukti ir pažiūrėti realistiškai. Tuomet pamėgink visa tai paversti į išmatuojamus tikslus ir veiksmus. Ką Tu gali padaryti/ pakeisti, kad kitąsyk pavyktų geriau? Ko Tau prireiks? Kaip žinosi, kad pavyko?
  4. Pasirink, kaip reaguoti. Tu negali pakeisti kito žmogaus reakcijos ir kritikos formato/ parinktų žodžių, tačiau visiškai gali pasirinkti, kaip į tai reaguoti pačiai. Gali susinervinti, apkaltinti kritikuojantį asmenį, teisintis, nusivilti, užsidaryti savyje ir nustoti siekti savo tikslų. Tačiau gali už tai tiesiog padėkoti, pažiūrėti į tai humoristiškai ir tiesiog kažko pasimokyti iš šios situacijos. Juk dažniausiai mus žeidžia ne patys žodžiai, o kaip į juos sureaguojame. Jei negalime pakeisti pačios kritikos, pakeiskime požiūrį į ją.
  5. Atsirink kritiką, kuri padės Tau augti. Kritika nebūtinai yra blogis. Konstruktyvi kritika gali Tave paskatinti judėti pirmyn ir augti, jei tik apdairiai su ja elgsiesi. Pamėgink atsiriboti nuo konteksto ir pagalvok, ar iš kritikos gali pasiimti kažką naudingo savo asmeniniam augimui. Gal bus lengviau, jei įsivaizduosi, kad žmogus pasakoja ne apie Tave, o apie kitą. Ir tuomet pamėgink perskaityti tarp eilučių ir atrasti vertingų gairių sau. Jei nepriimsi konstruktyvios kritikos – tiesiog prarasi šansą suprasti ir pamatyti savo galimybes bei potencialą augti.
  6. Rodyk iniciatyvą. Pamėgink pati klausti kitų, kaip galėtum paaugti – tada gausi pozityvią kritiką ir savo laiku, kai būsi tam pasiruošusi. Be to, veiksi proaktyviai – galbūt tai net padės išvengti netikėtos kritikos ateityje. Svarbu žinoti savo silpnąsias vietas, jas priimti, suvokti, kaip gali augti ir dėl to stengtis. Nuoširdūs, geranoriški ir į augimą orientuoti žmonės sulaukia daug mažiau griaunančios kritikos nei nuolatiniai bambekliai, patys menkinantys kitus.
  7. Turėk palaikymo komandą. Jei esi aktyvi veikli moteris, turinti svajonių ir jų siekianti – negali išlikti nepastebėta, taip nebūna. Tikrai atsiras žmonių, kuriems Tu nepatiksi, kurie Tau pavydės ar bandys konkuruoti. Tačiau taip pat tikrai rasi tų, kurie tikės Tavimi ir Tavo idėjomis, palaikys ir linkės geriausio. Šie žmonės padės atsitiesti po nesėkmių, „išsilaižyti“ žaizdas po išgirstų žeidžiančių žodžių ir paskatins judėti pirmyn. Tokių žmonių visada yra aplink – apsidairyk ir priimk juos į savo ratą.
  8. Stiprink savo pasitikėjimą savimi. Įsivardyk ir nuolat primink sau, kokias turi stiprybes, talentus, gerąsias savybes. Gali užsirašinėti savo kasdienius pasiekimus, kuriuos galėtum atsiversti, kai sunku ir reikia pastiprinimo. Užsiimk veikla, kuri Tau teikia malonumą ir gali suteikti jausmą „Aš galiu!”. Galbūt tai smagus laisvalaikis su draugėmis, rankdarbiai, naujas šedevras virtuvėje, lauko teniso treniruotės, įkvepianti knyga ar išdrįsimas paskambinti žmogui, ką daug mėnesių jau atidėliojai.

Nepamiršk, kad Tu jau esi nuostabi ir ypatinga tokia, kokia esi – su visa savo patirtimi, su visu turimu bagažu ir savybėmis. Ir jei tik leisi sau tuo tikėti, jei leisi sau nuoširdžiai mylėti save (ir kitus!), bei nebausi savęs už kiekvieną nusižengimą – jokia kritika neatims iš Tavęs šio brangaus jausmo ir santykio. Jokia kritika nesustabdys nuo to, ką nori padaryti. Ir tikrai padarysi.

Autorė: Raminta Girdvainė, atradimų trenerė – tuesipakankamai.lt kūrėja, viena iš „Išdrįsk pradėti“ konferencijos iniciatorių ir organizatorių.

 

 

 

 

1